Najwyzszy szczyt Europy


  Reply to this topic Start new topic Start Poll

> 

Najwyzszy szczyt Europy

Ryszard
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Dec 25 2007, 04:50 AM
Quote Post


Użytkownik
***

Grupa: Members
Postów: 178
Nr użytkownika: 77
Dołączył: 26-November 07



calories http://happyforks.com/winged-beans/mature-seeds/2356
Moze moj problem wydaje sie dosc blahy, ale sam nie umiem odpowiedziec sobie na to pytanie. A mianowicie jaki jest najwyzszy szczyt europejski :) Wedlug wszystkich zrodel i atlasow do jakich mialem dostep szczytem tym jest Mount Blanck, wiec dlaczego kiedy w ostatnim czasie Polak zdobyl Korone Ziemi jako najwyzszy szczyt europejski podawany jest Elbrus ?! Sprawdzalem w trzech atlasach i we wszystkich bylo czarno na bialym, ze Elbrus nalezy do Azji. Bede wdzieczny za kazda informacje na ten temat. -- pozdrawiam Mazi
PMEmail Poster
Top
jura22
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Dec 26 2007, 03:29 AM
Quote Post


Użytkownik
*

Grupa: Members
Postów: 20
Nr użytkownika: 611
Dołączył: 23-October 07




CYTAT
wszystkich zrodel i atlasow do jakich mialem dostep szczytem tym jest Mount Blanck, najwyzszy szczyt europejski podawany jest Elbrus ?! Sprawdzalem w trzech atlasach i we wszystkich bylo czarno na bialym, ze Elbrus nalezy do Azji.


mont blanc
owszem, elbrus lezy w azji. tektonicznie polnocne stoki kaukazu nasuwaja sie na plyte europejska. alpinistycznie dla swietego spokoju ci co robia korone ziemi robia oba szczyty, chociaz elbrus wcale nie jest trudny technicznie (taka duza babia gora).
mazeno ------ usun "antispum." z adresu e-mail remove "antispum." from e-mail address ------
PMEmail Poster
Top
tusiak
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Dec 26 2007, 10:43 AM
Quote Post


Użytkownik
***

Grupa: Members
Postów: 142
Nr użytkownika: 434
Dołączył: 19-February 08




CYTAT
Moze moj problem wydaje sie dosc blahy, ale sam nie umiem odpowiedziec sobie na to pytanie. A mianowicie jaki jest najwyzszy szczyt europejski :) Wedlug wszystkich zrodel i atlasow do jakich mialem dostep szczytem tym jest Mount Blanck, wiec dlaczego kiedy w ostatnim czasie Polak zdobyl Korone Ziemi jako najwyzszy szczyt europejski podawany jest Elbrus ?! Sprawdzalem w trzech atlasach i we wszystkich bylo czarno na bialym, ze Elbrus nalezy do Azji. Bede wdzieczny za kazda informacje na ten temat.

"Kazda informacja" sprowadza sie do umownej granicy miedzy Europa a Azja. Niektorzy przeprowadzaja te granice wlasnie Kaukazem, przez Elbrus - przez to ten staje sie najwyzszym szczytem, podobnie jak Rysy w odniesieniu do Polski. A w atlasy itp. nie do konca mozna wierzyc. Europa to nie jedyny kontynent, w ktorym porabano najwyzszy szczyt. Innym jest Ameryka Pd. Z jednej strony najpowszechniej za najwyzsza uchodzi Aconcagua (jako w ogole najwyzszy szczyt pozaazjatycki) z wysokosciami 69xx. Z drugiej - sa zrodla niejakiej Ancohumie na SE od jeziora Titicaca przypisujace m. Zdaje sie ze sa to albo ambicje polityczne panstw chcacych miec najwyzszy szczyt u siebie albo ambicje wpinaczy - z wiadomych wzgledow. Ale moze ktos inny te sprawy zna lepiej.
Tomasz Kozik
PMEmail Poster
Top
Jerry
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Dec 26 2007, 11:16 PM
Quote Post


Użytkownik
***

Grupa: Members
Postów: 139
Nr użytkownika: 1038
Dołączył: 08-January 08




CYTAT
A mianowicie jaki jest najwyzszy szczyt europejski :) Wedlug wszystkich zrodel i atlasow do jakich mialem dostep szczytem tym jest Mount Blanck, wiec dlaczego kiedy w ostatnim czasie Polak zdobyl Korone Ziemi jako najwyzszy szczyt europejski podawany jest Elbrus ?! Bede wdzieczny za kazda informacje na ten temat.

Piotr Mazur
pisze sie Mont Blanc
Te atlasy wydal ZCHN, albo AWS, a oni maja alergie na wszystko co na wschodzie. A to naprawde najwyzszy szczyt Europy (i znacznie wyzszy od M.Blanc).
Elbrus zawsze nalezal do Europy.
Czy to jest jakas informacja?
Krzys
PMEmail Poster
Top
hook03
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Dec 27 2007, 11:32 AM
Quote Post


Użytkownik
**

Grupa: Members
Postów: 90
Nr użytkownika: 1757
Dołączył: 25-April 08




CYTAT
Moze moj problem wydaje sie dosc blahy, ale sam nie umiem odpowiedziec na to pytanie. A mianowicie jaki jest najwyzszy szczyt europejski :) wszystkich zrodel i atlasow do jakich mialem dostep szczytem tym jest Mount Blanck, wiec dlaczego kiedy w ostatnim czasie Polak zdobyl Korone Ziemi najwyzszy szczyt europejski podawany jest Elbrus ?! Sprawdzalem w trzech atlasach i we wszystkich bylo czarno na bialym, ze Elbrus nalezy do Azji.



"odwieczny" problem: czy granica między Eu. a Az. biegnie grzbietem głównym Kaukazu czy też jego podnóżem; zwykle wszelkie umowne "działy" liczy się jednak grzbietem gór, co kłóci się z tradycją uznawania M. Bl. za najwyższy szczyt starego kontynentu.
granica biegnąca grzbietem jest b. naturalna (np. spływ wód-zlewiska, dorzecza)
na wszelki wypadek "ów Polak" zdobył i M. Bl. i Elb.
PMEmail Poster
Top
Tori
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Dec 27 2007, 10:35 PM
Quote Post


Użytkownik
******

Grupa: Members
Postów: 620
Nr użytkownika: 1619
Dołączył: 18-July 07




CYTAT
A w atlasy itp. nie do konca mozna wierzyc. Europa to nie jedyny kontynent, w ktorym porabano najwyzszy szczyt. Innym jest Ameryka Pd. Z jednej strony najpowszechniej za najwyzsza uchodzi Aconcagua (jako w ogole najwyzszy szczyt pozaazjatycki) z wysokosciami 69xx. Z drugiej - sa zrodla niejakiej Ancohumie na SE od jeziora Titicaca przypisujace m.


Tomasz Kozik a écrit dans le message
Ta sprawa zostala juz dawno wyjasniona. W latach 50-ych i 60-tych, gdy techniki pomiaru wysokosci mialy jeszcze dosc umowna dokladnosc najwyzszy szczyt Ameryki rzeczywiscie kilkakrotnie zmienial miejsce. Raz byla nim Aconcagua, innym razem wspominana przez Ciebie Aconhuma, a jeszcze innym Oyos del Salado. Jesli mnie pamiec nie myli to na ta ostatnia gore jako pierwsi wspieli sie zreszta Polacy, przekonani ze wchodza na wlasnie na najwyzszy szczyt Ameryk Niestety (dla nich) juz na poczatku lat 80-tych jednoznacznie stwierdzono, ze najwyzsza jest Aconcagua i bynajmniej nie przekracza ona m I w sytuacji gdy obecnie satelitarnie okresla sie wysokosc szczytow z dokaladnoscia do kilku centymetrow nikt tego juz nie osmiela sie powazyc Tak wiec z atlasu w ktorym Aconhuma ma ponad metrow raczej nie radzilbym korzystac. Na pewno jest w nim wiecej takich "oryginalnosci" Tomek
PMEmail Poster
Top
bartkorn
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Dec 28 2007, 09:04 PM
Quote Post


Użytkownik
*****

Grupa: Members
Postów: 563
Nr użytkownika: 1602
Dołączył: 29-September 07




CYTAT
Moze moj problem wydaje sie dosc blahy, ale sam nie umiem odpowiedziec na to pytanie. A mianowicie jaki jest najwyzszy szczyt europejski :) wszystkich zrodel i atlasow do jakich mialem dostep szczytem tym jest Mount Blanck, wiec dlaczego kiedy w ostatnim czasie Polak zdobyl Korone Ziemi najwyzszy szczyt europejski podawany jest Elbrus ?! Sprawdzalem w trzech atlasach i we wszystkich bylo czarno na bialym, ze Elbrus nalezy do Azji. Bede wdzieczny za kazda informacje na ten temat. -- pozdrawiam Mazi


Czesc Kiedys gdzies na jakiejs stronie znalazlem odpowiedz jakiegos geografa (czy kogos innego - niepamietam) na podobne pytanie. Mianowicie gosciu cos tam pisal ze kiedys przed wojna (chyba ta z -) granica miedzy Europa a Azja przebiegala grzbietem Kaukazu (czyli Elbrus lezal na granicy - czyli i w Azji i w Europie), pozniej jakies badania geologiczne udowonily podobno ze granica lezy gdzies dalej od Kaukazu i w ten sposob okazalo sie ze ta fajna gora nalezy do Azji.
ps. jak znajde ta strone na ktorej to wyczytalem to z pewnoscia podam link
pozdrawiam Darek

PMEmail Poster
Top
Kubiec
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Dec 29 2007, 03:39 PM
Quote Post


Użytkownik
***

Grupa: Members
Postów: 198
Nr użytkownika: 675
Dołączył: 28-March 08




CYTAT
Piotr Mazur A mianowicie jaki jest najwyzszy szczyt europejski :) Wedlug wszystkich zrodel i atlasow do jakich mialem dostep szczytem tym jest Blanck,
pisze sie Mont Blanc
wiec dlaczego kiedy w ostatnim czasie Polak zdobyl Korone Ziemi jako najwyzszy szczyt europejski podawany jest Elbrus ?!
Te atlasy wydal ZCHN, albo AWS, a oni maja alergie na wszystko co na wschodzie. A to naprawde najwyzszy szczyt Europy (i znacznie wyzszy od M.Blanc).
Elbrus zawsze nalezal do Europy.
Bede wdzieczny za kazda informacje na ten temat. Czy to jest jakas informacja?
Krzys

tak , dzieki
PMEmail Poster
Top
guitarrizer
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Dec 30 2007, 01:44 PM
Quote Post


Użytkownik
****

Grupa: Members
Postów: 317
Nr użytkownika: 645
Dołączył: 17-October 07




CYTAT
Piotr Mazur A mianowicie jaki jest najwyzszy szczyt europejski :) Wedlug wszystkich zrodel i atlasow do jakich mialem dostep szczytem tym jest Blanck,
pisze sie Mont Blanc
wiec dlaczego kiedy w ostatnim czasie Polak zdobyl Korone Ziemi jako najwyzszy szczyt europejski podawany jest Elbrus ?!
Te atlasy wydal ZCHN, albo AWS, a oni maja alergie na wszystko co na wschodzie. A to naprawde najwyzszy szczyt Europy (i znacznie wyzszy od M.Blanc).
Elbrus zawsze nalezal do Europy.
Bede wdzieczny za kazda informacje na ten temat. Czy to jest jakas informacja?
Krzys

ten Blanck to dlatego, że przed chwilą robilem zadanie ze stala Planck'a :))))
PMEmail Poster
Top
etnokalosz
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Dec 31 2007, 12:39 PM
Quote Post


Użytkownik
**

Grupa: Members
Postów: 87
Nr użytkownika: 961
Dołączył: 21-February 08




CYTAT
Elbrus zawsze nalezal do Europy.

Użytkownik Krzycho w wiadomości do grup dyskusyjnych rubikon.net.pl
Bujda. Grania to sobie mozna puszczac granice panstw.. Jedynym sensownym wyznacznikiem jest podzial tektoniczny Elbrus nalezy do Azji i EOT Pzdr Henek
PMEmail Poster
Top
kelog4712
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Dec 31 2007, 08:55 PM
Quote Post


Użytkownik
***

Grupa: Members
Postów: 162
Nr użytkownika: 889
Dołączył: 16-October 07




CYTAT
Użytkownik Krzycho w wiadomości do grup dyskusyjnych rubikon.net.pl Elbrus zawsze nalezal do Europy.
Bujda. Grania to sobie mozna puszczac granice panstw.. Jedynym sensownym wyznacznikiem jest podzial tektoniczny Elbrus nalezy do Azji i EOT Pzdr Henek

"Heniek Dąbrowski"
W takim razie Włochy, część Francji i Szwajcarii leżą w Afryce ?
Tarantoga
PMEmail Poster
Top
ja i ty
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 1 2008, 08:22 PM
Quote Post


Użytkownik
******

Grupa: Members
Postów: 719
Nr użytkownika: 1326
Dołączył: 22-March 08




Hej! na stronie : pg.gda.pl/~akw/AKW_main.htm jest dosc ciekawy link czyjegos pogladu :Elbrus nie jest najwyzsza gora Europy ?
PMEmail Poster
Top
kali
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 2 2008, 11:32 AM
Quote Post


Użytkownik
*

Grupa: Members
Postów: 29
Nr użytkownika: 958
Dołączył: 08-April 08



Użytkownik Wojciech Czaplinski w wiadomości do grup dyskusyjnych W takim razie Włochy, część Francji i Szwajcarii leżą w Afryce ?
Zapomnialem dodac ' w tym wypadku' Henek

PMEmail Poster
Top
PixelView
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 3 2008, 09:42 AM
Quote Post


Użytkownik
***

Grupa: Members
Postów: 162
Nr użytkownika: 533
Dołączył: 15-June 07




CYTAT
Piotr Mazur w wiadomości: A mianowicie jaki jest najwyzszy szczyt europejski :) Wedlug wszystkich zrodel i atlasow do jakich mialem dostep szczytem tym jest Blanck, wiec dlaczego kiedy w ostatnim czasie Polak zdobyl Korone Ziemi jako najwyzszy szczyt europejski podawany jest Elbrus ?! Kiedys gdzies na jakiejs stronie znalazlem odpowiedz jakiegos geografa (czy kogos innego - niepamietam) na podobne pytanie. Mianowicie gosciu cos tam pisal ze kiedys przed wojna (chyba ta z granica miedzy Europa a Azja przebiegala grzbietem Kaukazu (czyli Elbrus lezal na granicy - czyli i w Azji i w Europie), pozniej jakies badania geologiczne udowonily podobno ze granica lezy gdzies dalej od Kaukazu i w ten sposob okazalo sie ze ta fajna gora nalezy do Azji.

Rafal PS No coz, na Blancu nie bylem ;-)

PMEmail Poster
Top
marcelka224
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 3 2008, 05:29 PM
Quote Post


Użytkownik
***

Grupa: Members
Postów: 175
Nr użytkownika: 831
Dołączył: 15-May 08




CYTAT
Użytkownik Krzycho w wiadomości do grup rubikon.net.pl Elbrus zawsze nalezal do Europy.
Bujda. Grania to sobie mozna puszczac granice panstw.. Jedynym sensownym wyznacznikiem jest podzial tektoniczny Elbrus nalezy do Azji i EOT Pzdr Henek


Użytkownik Wojciech Czaplinski w wiadomości do grup dyskusyjnych twarda.pan.pl "Heniek Dąbrowski" dyskusyjnych
Nie starajmy sie naginac faktow do osobistych teorii. Nikt tego w sposob ostateczny nie rozwiaze (przynajmniej na razie). Kazdy swoje zdanie opiera na badaniach naukowych itp. A to ze jednym wynika z nich ze Elbrus lezy w Europie a drugim ze w Azji to coz, bywa. Ja stoje na stanowisku ze Elbrus lezy w Europie (moze dlatego ze na nim nie bylem). Spotkalem sie z zarzutem ze wododzialami moza ustalac granice panstw. Zgadza sie tylko jak wyglada w praktyce granica miedzy E i A? jezeli patrzymy na podzial tektoniczny. miejscami zapewne byloby tak ze dwa sasiadujace ze soba domy leza na dwoch roznych kontynentach, a to juz lekkie przegiecie. Pozdrawiam wszystkich zwolennikow Azji (Europy oczywiscie tez) Piotr musial

PMEmail Poster
Top
ewelinka328
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 3 2008, 08:56 PM
Quote Post


Użytkownik
**

Grupa: Members
Postów: 91
Nr użytkownika: 139
Dołączył: 30-June 07




CYTAT
jednym wynika z nich ze Elbrus lezy w Europie a drugim ze w Azji to coz, bywa. Ja stoje na stanowisku ze Elbrus lezy w Europie (moze dlatego ze na nim nie bylem).

"Piotr Musiał"
Nie masz czego zalowac. Na do Mira wjezdzasz kolejka, maly drink i po paru godzinach spaceru jestes na szczycie. Bulka z maslem. Jedyny problem to wysokosc. Bez aklimatyzacji moze byc malo ciekawie. Nawet jak jedzilem na nartach pod szczytem od , to mnie zatykalo.
Krzys
PMEmail Poster
Top
loms
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 4 2008, 10:08 AM
Quote Post


Użytkownik
*

Grupa: Members
Postów: 5
Nr użytkownika: 757
Dołączył: 18-April 08




CYTAT
"odwieczny" problem: czy granica między Eu. a Az. biegnie grzbietem głównym Kaukazu czy też jego podnóżem; zwykle wszelkie umowne "działy" z tradycją uznawania M. Bl. za najwyższy szczyt starego kontynentu. granica biegnąca grzbietem jest b. naturalna (np. spływ wód-zlewiska, dorzecza)
na wszelki wypadek "ów Polak" zdobył i M. Bl. i Elb.


Ten problem jest ciekawy w sensie dyskusji geograficznej. Ale jesli chodzi o najwyzsze piki i koronki - to, jak dla mnie, takie "Rowno z Gorki" Granice biegnace dzialami wodnymi sa rzeczywiscie bardzo naturalne, ale jesli chodzi o hydrologie, komunikacje lub polityke. Istnieją jednak inne, niejednokrotnie bardziej podstawowe (i trwalsze) kryteria podzialu, chocby wspomniane przez Henka tektoniczne. No i podzial na krainy geograficzne. Np. Tatry - w sensie geograficznym stanowia zwarty obszar, podzial biegnacy grania glowna (ale tylko na pewnym odcinku) na T. polskie i slowackie jest raczej "chwilowy" (w skali zycia Ziemi, plyt litosfery lub krain geogr.) - kiedys to wszystko moze byc Tatry austrowegierskie albo chinskie :-). Stad podzielenie spojnego geograficznie obszaru (Kaukazu) pomiedzy dwa kontynenty wydaje sie byc wrecz nienaturalne. W dyskusji o koronie Europy bylo kilka madrych listow dotyczacych granic kontynentu z pewnoscia popartych literatura fachowa - tak, ze to moje to raczej klapanie paszcza. Ale jeszcze - last but not least - tradycja. KTO pragnie nadejscia ponurych czasow Wielkiego Linczu, gdy wszyscy, ktorych chce sie pozbawic zaszczytnego miana Pogromcy, zapragna krwi? To bedzie straszliwa - Czekanowa Noc. Hrrrrrrrrrrr. Trzymajcie sie bracia w chodzeniu po gorach niezaleznie od wysokosci. stirlitz
PMEmail Poster
Top
cinek
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 5 2008, 03:37 AM
Quote Post


Użytkownik
**

Grupa: Members
Postów: 64
Nr użytkownika: 1384
Dołączył: 27-October 07




CYTAT
Czesc Kiedys gdzies na jakiejs stronie znalazlem odpowiedz jakiegos geografa kogos innego - niepamietam) na podobne pytanie. Mianowicie gosciu cos tam pisal ze kiedys przed wojna (chyba ta z granica miedzy Europa a Azja przebiegala grzbietem Kaukazu (czyli Elbrus lezal na granicy - czyli i w Azji i w Europie), pozniej jakies badania geologiczne udowonily podobno ze granica lezy gdzies dalej od Kaukazu i w ten sposob okazalo sie ze ta fajna gora nalezy do Azji.


(czy -)
Wszystko cudownie, jezeli nawet nie wspaniale! Jest tylko jeden szkopul - chodzi tu o granice administracyjna / umowna / polityczna (niepotrzebne skreslic). Z tego co mnie uczono, to z geologicznego punktu widzenia gory Atlas sa w Europie, a nie w Afryce. Nikt z Was, jednak chyba nie ma watpliwosci co do rzeczywistego administracyjnego polozenia owych gor.
PZDRW Qrczak
PMEmail Poster
Top
pecio
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 5 2008, 10:56 PM
Quote Post


Użytkownik
**

Grupa: Members
Postów: 83
Nr użytkownika: 1783
Dołączył: 17-June 07




CYTAT
Ta sprawa zostala juz dawno wyjasniona. W latach 50-ych i 60-tych, gdy techniki pomiaru wysokosci mialy jeszcze dosc umowna dokladnosc najwyzszy szczyt Ameryki rzeczywiscie kilkakrotnie zmienial miejsce. Raz byla nim Aconcagua, innym razem wspominana przez Ciebie Aconhuma, a jeszcze innym Oyos del Salado. Jesli mnie pamiec nie myli to na ta ostatnia gore jako pierwsi wspieli sie zreszta Polacy, przekonani ze wchodza na wlasnie na najwyzszy szczyt Ameryk Niestety (dla nich) juz na poczatku lat 80-tych jednoznacznie stwierdzono, ze najwyzsza jest Aconcagua i bynajmniej nie przekracza ona m I w sytuacji gdy obecnie satelitarnie okresla sie wysokosc szczytow z dokaladnoscia do kilku centymetrow nikt tego juz nie osmiela sie powazyc Tak wiec z atlasu w ktorym Aconhuma ma ponad metrow raczej nie radzilbym korzystac. Na pewno jest w nim wiecej takich "oryginalnosci" Tomek


Co do pomiarow wysokosci to byl jeszcze jeden problem i nawet troche blizej, bo na ziemiach polskich. Chodzi mi o rozne poziomy morza. Brzmi to moze dziwnie, ale jak sie wezmie pod uwage, ze Pruscy kartografowie za 0 m npm uwazali tzw Normal Null, czyli sredni poziom morza Polnocnego, CiK Austriacy zero mieli w Triescie, a Rosjanie w Kronsztad - to okaze sie, ze wiele miejsc ma po kilka roznych wysokosci i kazda jest prawidlowa. Z reszta w Gorach Walbrzyskich najwyzszy szczyt jest kadencyjny. W zaleznosci od mapy i pomiarow czasem jest to Chelmiec, a czasem Borowa.
PZDRW Qrczak
PMEmail Poster
Top
zaro
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 6 2008, 10:53 PM
Quote Post


Użytkownik
******

Grupa: Members
Postów: 789
Nr użytkownika: 87
Dołączył: 06-June 08




CYTAT
polityczna (niepotrzebne skreslic). Z tego co mnie uczono, to z geologicznego punktu widzenia gory Atlas sa w Europie, a nie w Afryce. z Was, jednak chyba nie ma watpliwosci co do rzeczywistego polozenia owych gor.

Użytkownik Qrczak w wiadomości do grup dyskusyjnych news.tpnet.pl Nikt administracyjnego Hej !!! Jest taka zasada zeby isc od ogolu do szczegolu ;-) Ogolnie kontynety sa oddzielone od siebie morzami lub oceanami .. Dopiero kiedy ten fakt nie wystepuje ;-) szuka sie innych kryteriow . Pzdr Henek
PMEmail Poster
Top
wrotka
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 7 2008, 08:21 AM
Quote Post


Użytkownik
***

Grupa: Members
Postów: 191
Nr użytkownika: 1342
Dołączył: 11-November 07




CYTAT
Nie starajmy sie naginac faktow do osobistych teorii. Nikt miejscami zapewne byloby tak ze dwa sasiadujace ze soba domy leza na dwoch roznych kontynentach, a to juz lekkie przegiecie.

Użytkownik Piotr Musiał w wiadomości do grup dyskusyjnych news.tpnet.pl Oficjalnie 'umowna granica' lezy gdzies na przedgorzu Kaukazu Wszelkie inne poglady sa 'rewizjonistyczne' ;-) Chyba wiekszym przegieciem jest to ze jeden szczyt lezy na dwoch kontynetach - i jak pisal Stirlitz - to jest jeden obszar geograficzny (kaukaz) Pzdr Henek

PMEmail Poster
Top
bl
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 7 2008, 11:40 AM
Quote Post


Użytkownik
******

Grupa: Members
Postów: 683
Nr użytkownika: 589
Dołączył: 25-February 08




CYTAT
wiec dlaczego kiedy w ostatnim czasie Polak zdobyl Korone Ziemi jako najwyzszy szczyt europejski podawany jest Elbrus ?!
Te atlasy wydal ZCHN, albo AWS, a oni maja alergie na wszystko co na wschodzie. Elbrus zawsze nalezal do Europy.


[] Coz, jak widac na grupie jest sporo osob z zchn? a kolega moze by jednak poszedl na p.s.p?
niespecjalnie interesuja mnie (innych chyba tez) twoje poglady polityczne, wiec na przyszlosc moze zostan przy temacie.
KMB ==-- Sit autem sermo vester, est, est; non, non --= internetowy Klub Turystyki Gorskiej "Swistak" gory.topnet.pl
PMEmail Poster
Top
cccp1
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 8 2008, 03:14 AM
Quote Post


Użytkownik
**

Grupa: Members
Postów: 58
Nr użytkownika: 5
Dołączył: 13-April 08




CYTAT
Elbrus zawsze nalezal do Europy.
Bede wdzieczny za kazda informacje na ten temat. Czy to jest jakas informacja?
Krzys


Nie, to jest nonsens. Pisałem o Elbrusie i jego rzekomej europejskości kilka dni temu, zajrzyj do archiwum. A jeśli chcesz, to prześlę Ci mojego posta na priva. Waldek
PMEmail Poster
Top
draye
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 8 2008, 02:23 PM
Quote Post


Użytkownik
***

Grupa: Members
Postów: 178
Nr użytkownika: 1196
Dołączył: 08-July 07




CYTAT
wszystkich zrodel i atlasow do jakich mialem dostep szczytem tym jest Blanck,
mont blanc
najwyzszy szczyt europejski podawany jest Elbrus ?! Sprawdzalem w atlasach i we wszystkich bylo czarno na bialym, ze Elbrus nalezy do
owszem, elbrus lezy w azji. tektonicznie polnocne stoki kaukazu nasuwaja
mazeno

Troche szacunku dla gramatyki. Nie laska pisac Mont Blanc, Elbrus, Kaukaz? Waldek
Mount trzech Azji. sie na

PMEmail Poster
Top
jakkul
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 9 2008, 12:08 AM
Quote Post


Użytkownik
*****

Grupa: Members
Postów: 598
Nr użytkownika: 178
Dołączył: 27-August 07




CYTAT
Z tego co szlyszalem, odpowiedz na to pytanie jest zupelnie inna: Podzial na kontynenty, a wiec i granice pomiedzy nimi ustalono w XIX wieku na konferencji geograficznej, ktora odbyla sie w Paryzu. Najwyzszy sczyt Europy musial byc wiec we Francji i z tego powodu tak nie inaczej poprowadzono w atlasach granice Europa/Azja Ale moze sa to podle kalumnie rzucane na Bogu ducha winnych zabojadow.
Rafal

Też o tym słyszałem, ale obecnie badania, konferencje i inne takie nie odbywają się w Paryżu, a mimo to najnowsza encyklopedia geograficzna nie uznaje Elbrusa za najwyższy europejski szczyt. Służę cytatami z tegoż dzieła. Waldek


PMEmail Poster
Top
Sonny Crockett
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 9 2008, 08:04 AM
Quote Post


Użytkownik
****

Grupa: Members
Postów: 323
Nr użytkownika: 1673
Dołączył: 25-June 07




CYTAT
EA jeśli chcesz, to prześlę Ci mojego posta na priva.

Waldek
nie chce. K.
PMEmail Poster
Top
edina
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 10 2008, 12:11 AM
Quote Post


Użytkownik
**

Grupa: Members
Postów: 40
Nr użytkownika: 214
Dołączył: 21-July 07




CYTAT
Troche szacunku dla gramatyki. Nie laska pisac Mont Blanc, Elbrus, Kaukaz? Waldek owszem, elbrus lezy w azji. tektonicznie polnocne stoki kaukazu nasuwaja sie na
mazeno


Rafal
PMEmail Poster
Top
zbenek_lu
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 10 2008, 03:47 PM
Quote Post


Użytkownik
**

Grupa: Members
Postów: 93
Nr użytkownika: 1071
Dołączył: 26-February 08




CYTAT
Użytkownik Piotr Musiał w wiadomości do grup dyskusyjnych news.tpnet.pl Nie starajmy sie naginac faktow do osobistych teorii. Nikt Oficjalnie 'umowna granica' lezy gdzies na przedgorzu Kaukazu Wszelkie inne poglady sa 'rewizjonistyczne' ;-) miejscami zapewne byloby tak ze dwa sasiadujace ze soba domy leza na roznych kontynentach, a to juz lekkie przegiecie. Chyba wiekszym przegieciem jest to ze jeden szczyt lezy na dwoch kontynetach - i jak pisal Stirlitz - to jest jeden obszar geograficzny (kaukaz)

Rafal
PMEmail Poster
Top
SPB
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 11 2008, 04:58 AM
Quote Post


Użytkownik
******

Grupa: Members
Postów: 618
Nr użytkownika: 804
Dołączył: 10-April 08




CYTAT
Nie masz czego zalowac. Na do Mira wjezdzasz kolejka, maly drink i po paru godzinach spaceru jestes na szczycie. Bulka z maslem.


PMEmail Poster
Top
12dam
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 11 2008, 12:31 PM
Quote Post


Użytkownik
***

Grupa: Members
Postów: 150
Nr użytkownika: 724
Dołączył: 10-May 08




CYTAT
1 Nie byloby to zadne przegiecie - patrz wiele szczytow na Uralu.

Użytkownik Rafał Sarna w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:b%vU3. NIe trybie :-( Ural to ponoic w Europie .. Pzdr Henek

PMEmail Poster
Top
maksiu
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 11 2008, 02:20 PM
Quote Post


Użytkownik
*******

Grupa: Members
Postów: 888
Nr użytkownika: 969
Dołączył: 11-January 08




CYTAT
Troche szacunku dla gramatyki. Nie laska pisac Mont Blanc, Elbrus, Kaukaz? Waldek


Waldek
Waldek, Ty sie od Prezesa odczep!! ;-)) Pzdrw, Robert
PMEmail Poster
Top
iwo
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 12 2008, 03:18 AM
Quote Post


Użytkownik
******

Grupa: Members
Postów: 768
Nr użytkownika: 880
Dołączył: 13-January 08




CYTAT
To nie wiesz, ze mazeno zaciela sie klawiatura i nie dzialaja klawisze shift i caps lock?

Rafał Sarna
Zawsze mozna wpisac Alt+. Ale do tego trzeba samozaparcia i troche pamieci Przypomne: 161 198 202 163 209 211 166 172 175 177 230 234 179 241 243 182 188 191
Tomek
PMEmail Poster
Top
Julita
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 12 2008, 02:11 PM
Quote Post


Użytkownik
**

Grupa: Members
Postów: 68
Nr użytkownika: 1335
Dołączył: 17-May 08




CYTAT
Zawsze mozna wpisac Alt+. Ale do tego trzeba troche pamieci Przypomne: 161 198 202 163 209 211 166 172 175 177 230 234 179 241 243

samozaparcia i 182 188 191
Ech, uczeni, uczeni ;-)
Jendrek
PMEmail Poster
Top
Pareniklite
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 13 2008, 10:22 AM
Quote Post


Użytkownik
********

Grupa: Members
Postów: 1074
Nr użytkownika: 1402
Dołączył: 17-May 08




CYTAT
NIe trybie :-( Ural to ponoic w Europie ..


Heniek =?ISO--2?Q?Dąbrowski?= :
W Twoim wieku to normalne (choc sa chlubne wyjatki), dobrze choc ze masz tego swiadomosc. Moze rodzinie bedzie sie latwiej dzieki temu zylo. :-)))))
Moze jeszcze w Unii Europejskiej ?
Pzdr Danek
PMEmail Poster
Top
ShanteBroadus
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 14 2008, 12:25 AM
Quote Post


Użytkownik
**

Grupa: Members
Postów: 88
Nr użytkownika: 135
Dołączył: 25-June 07




CYTAT
1 Nie byloby to zadne przegiecie - patrz wiele szczytow na Uralu. 2 Elbrus lezy na Polnoc od glownego grzbietu Kaukazu! Wiec albo w calosci lezy w Europie (grasnica kontynentow grzbietem Kaukazu) Albo w calosci w Azji (granica kontynentow obnizeniem kulmycka majkackim czy jakos podobnie)

W przebiegu granicy europejsko-azjatyckiej jest pewna logika: caly Ural nalezy do Europy, caly Kaukaz do Azji. Taki podzial bedzie zawsze bardzo dyskusyjny. Zawsze znajdzie sie ktos, kto powie, ze np. dolina rzeki Manycz to jeden obszar geograficzny a Stambul to jedno miasto wiec granica europejsko-azjatycka jest tam nie do zaakceptowania. Watpliwosci moglby miec tez co do Obnizenia Kumsko-Manyckiego, bo o ile dosc latwo przyjdzie zgodzic sie, ze Czeczenia i Dagestan to Azja, tak Kraje Stawropolski i Krasonodarski, formalnie Azja, kulturowo i politycznie naleza jednak (choc moze niekonieczne z wlasnego wyboru) do Rosji europejskiej.
LaczeWyrazy, mss __ . . __ __ Marek Schmidt-Szalowski 877 elka.pw.edu.pl /| /| ( `( ` Politechnika Warszawska p. 251 ise.pw.edu.pl/~mschmidt / |/ |.__).__) Klub Karpacki elka.pw.edu.pl/maluch/kk

PMEmail Poster
Top
Qki
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 14 2008, 06:06 PM
Quote Post


Użytkownik
**

Grupa: Members
Postów: 34
Nr użytkownika: 1309
Dołączył: 28-June 07




CYTAT
Ural to ponoic w Europie ..
Moze jeszcze w Unii Europejskiej ?
Pzdr Danek
-- Internetowe Forum Dyskusyjne - newsgate.pl


Użytkownik Danek Grodecki w wiadomości do grup dyskusyjnych mercury.newsgate.pl
Jeszcze nie ale stara sie o wlaczenie. Piotr Musial

PMEmail Poster
Top
patrykpj
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 15 2008, 07:05 AM
Quote Post


Użytkownik
*******

Grupa: Members
Postów: 817
Nr użytkownika: 1238
Dołączył: 03-October 07



W calej dyskusji nikt nie wzial pod uwage tzw. podzialu fizjograficznego. Kaukaz co prawda stanowi jakas jednosc geograficzna, jednak przyroda polnocnych stokow Wielkiego Kaukazu jest inna od przyrody stokow poludniowych. W Kaukazie zaczynaja sie (lub z drugiej strony patrzac - koncza) zasiegi roslin europejskich oraz azjatyckich. To tez argument za przyjeciem umownej (!) granicy miedzy kontynentami na glownym grzbiecie Wielkiego Kaukazu. Z tego punktu widzenia Elbrus lezy w Europie. pik
PMEmail Poster
Top
bsm
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 16 2008, 06:38 AM
Quote Post


Użytkownik
*****

Grupa: Members
Postów: 575
Nr użytkownika: 1737
Dołączył: 04-February 08




CYTAT
Krzycho w wiadomości: Nie masz czego zalowac. Na do Mira wjezdzasz kolejka, maly drink i po paru godzinach spaceru jestes na szczycie. Bulka z maslem. Stacja Mir jest na , wiec do (dawny prijut) masz kilka godzin. To tyle w ramach sprecywowania tego o czym sie mowi.

"Rafał Sarna"
Masz racje, sorka, ale bylem tam ponad 10 lat temu i troche mi sie pomylily nazwy. Byla tam taka aluminiowa buda na , ale juz zapomnialem jak sie nazywala Ot, skleroza. :))
Krzys
PMEmail Poster
Top
dzynusia16
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 16 2008, 05:28 PM
Quote Post


Użytkownik
**

Grupa: Members
Postów: 51
Nr użytkownika: 201
Dołączył: 05-November 07




CYTAT
Hej !!! Jest taka zasada zeby isc od ogolu do szczegolu ;-) Ogolnie kontynety sa oddzielone od siebie morzami lub oceanami Dopiero kiedy ten fakt nie wystepuje ;-) szuka sie innych kryteriow . Pzdr Henek


Jasne, ale Europa i Azja to jedyne kontynenty, gdzie nie ma wyraznego podzialu wodami. A cale to zamieszanie ma raczej charakter historyczny. Przeciez podzial na te dwa kontynenty byl juz znany jak Ziemia byla plaska, a o tektonice plyt nikomu sie jeszcze nie snilo. Najrozsadniej byloby chyba mowic o Eurazji jako jednym kotynencie. Jednak rozsadek nie jest w tym wypadku na miejscu. Europa to Europa, Azja to Azja, Nowa Ziemia, Ural - to jest w miare wyrazne. Dpoiero Morzem Kaspijskim i Czarnym cuda sie dzieja. Nic nie jest pewne, kazdy wie swoje i co gorsza kazdy ma racje, albo jej nie ma. Tak wiec za najwyzszy szczyt Europy proponuje uznac cos neutralnego, albo obie gory nazwac Mt Blanc - Elbrus.
Qrczak
PMEmail Poster
Top
pooshh
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 17 2008, 04:06 PM
Quote Post


Użytkownik
***

Grupa: Members
Postów: 195
Nr użytkownika: 99
Dołączył: 24-March 08




CYTAT
Zawsze mozna wpisac Alt+. Ale do tego trzeba samozaparcia i troche pamieci Przypomne: 161 198 202 163 209 211 166 172 175 177 230 234 179 241 243 182 188 191
Ech, uczeni, uczeni ;-)
Jendrek

Zaciąłeś się, czy jak?

PMEmail Poster
Top
Alphi
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 18 2008, 12:21 AM
Quote Post


Użytkownik
***

Grupa: Members
Postów: 171
Nr użytkownika: 915
Dołączył: 07-December 07




CYTAT
Waldek
Troche szacunku dla gramatyki. Nie laska pisac Mont Blanc, Elbrus, Waldek
Waldek, Ty sie od Prezesa odczep!! ;-)) Pzdrw, Robert

Sorry Winetou!
Kaukaz?
PMEmail Poster
Top
piotr007
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 18 2008, 10:27 AM
Quote Post


Użytkownik
***

Grupa: Members
Postów: 122
Nr użytkownika: 1089
Dołączył: 25-June 07




CYTAT
Ural to ponoic w Europie ..
Moze jeszcze w Unii Europejskiej ?

Granica Europy wiedzie wschodnimi podnóżami Uralu. Cały Ural do Unii!!! Cały Ural do NATO!!!

PMEmail Poster
Top
Senny
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 19 2008, 02:37 AM
Quote Post


Użytkownik
********

Grupa: Members
Postów: 1190
Nr użytkownika: 1425
Dołączył: 16-February 08




CYTAT
W Twoim wieku to normalne (choc sa chlubne wyjatki), dobrze choc ze masz swiadomosc. Moze rodzinie bedzie sie latwiej dzieki temu zylo. :-)))))

Użytkownik Danek Grodecki w wiadomości do grup dyskusyjnych mercury.newsgate.pl tego
przez litosc nie napisze o pewnym fakcie .. :-) Pzdr Henek
PMEmail Poster
Top
Skylinee
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 19 2008, 02:49 PM
Quote Post


Użytkownik
**

Grupa: Members
Postów: 54
Nr użytkownika: 89
Dołączył: 23-July 07




CYTAT
Ural to ponoic w Europie ..
Moze jeszcze w Unii Europejskiej ?


I tu mamy problem rozwiazany. Wszak dla wiekszosci Europejczykow *********** (w kolku) i postepowych Azjatow z krajow aspirujacych (polska _idzie_ do Europy), Europa konczy sie na Odrze i Nysie. Kaukaz raczej sie nie lapie.
PZDRW Qrczak
PMEmail Poster
Top
olciiaa
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 20 2008, 12:17 AM
Quote Post


Użytkownik
***

Grupa: Members
Postów: 198
Nr użytkownika: 1622
Dołączył: 17-January 08



Nie rozumiem tego sporu. Fakty sa takie, ze Elbrus jak i caly Kaukaz nalezy do Azji, czy sie to komus podoba czy nie. Umowny charakter tej granicy nie polega bynajmniej na tym, ze kazdy jeden ma prawo sobie ja wyznaczac wedle wlasnych potrzeb.
Biorac pod uwage wszelkie argumenty natury geologiczno-geograficznej Kaukaz nalezy zaliczyc do Azji. Co do tego nikt "z branzy" nie ma wiekszych watpliwosci.
Najbardziej problematyczny zas odcinek tej granicy to fragment miedzy M.Kaspijskim i Uralem. -- Pozdrawiam, Piotrek

PMEmail Poster
Top
kicius
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 20 2008, 02:35 PM
Quote Post


Użytkownik
******

Grupa: Members
Postów: 602
Nr użytkownika: 472
Dołączył: 06-January 08




CYTAT
Zaciąłeś się, czy jak?


Nie. Poczytaj liste, to zobaczysz, ze na inne posty odpowiadam inaczej ;-)
Jendrek
PMEmail Poster
Top
noga
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 20 2008, 10:44 PM
Quote Post


Użytkownik
***

Grupa: Members
Postów: 190
Nr użytkownika: 227
Dołączył: 18-July 07




CYTAT
Piotr Mazur
Te atlasy wydal ZCHN, albo AWS, a oni maja alergie na wszystko co na wschodzie.


Krzycho

Nie sadze aby mieli alergie georaficzna najwyzej ideologiczna, przeciez Polska zawsze miala ambicje aby sie rozciagac jak najbardziej na wschod (tak zreszta bylo przed wojna)
Krzysiek Piadlowski
PMEmail Poster
Top
Nyzoo
Post: Najwyzszy Szczyt Europy, Jan 21 2008, 11:59 AM
Quote Post


Użytkownik
*

Grupa: Members
Postów: 26
Nr użytkownika: 596
Dołączył: 30-September 07




CYTAT
Nie. Poczytaj liste, to zobaczysz, ze na inne posty odpowiadam inaczej ;-)
Jendrek

Przeczytałem i rzeczywiście!!!;-))

PMEmail Poster
Top
1 użytkownik(ów) czyta ten temat (1 gości i 0 ukrytych)
0 zarejestrowanych użytkowników:

Topic Options Reply to this topic Start new topic Start Poll


Kontakt: