Optymalizacja witryny jest absolutną podstawą pozycjonowania. Błędnie zoptymalizowana strona nie może liczyć na wysokie pozycje w wyszukiwarce, dlatego warto zapoznać się z opisanymi poniżej elementami optymalizacji strony, które mogą zostać wprowadzone przez każdego webmastera.
Optymalizacja techniczna
Optymalizacja witryny pod względem technicznym jest niewątpliwie złożonym procesem składającym się z wielu elementów, dlatego poniżej przygotowaliśmy jedynie ich krótkie omówienie. Powinno ono jednak wystarczyć, by zasygnalizować najważniejsze aspekty, które wymagają uważnego wglądu. Należą do nich między innymi:
- wyindeksowanie stron zawierających treść powieloną lub nieprzydatną dla użytkownika,
- przejrzyste wewnętrzne linkowanie,
- unikanie błędów na poziomie kodu, takich jak ukryte teksty, długie komentarze czy brak znacznika html,
- błąd html – wpisanie nieistniejącego adresu powinno spowodować pojawienie się właściwego nagłówka 404, gdyż w innym przypadku zaindeksowane mogą zostać podstrony, które nie istnieją,
- dostosowanie strony do wyświetlania w urządzeniach mobilnych – obejmuje to między innymi dostosowanie witryny do szerokości mobilnego ekranu,
- wydajność witryny – zwracają uwagę na nią nie tylko użytkownicy, lecz i również roboty wyszukiwarki – wolno ładująca się strona nie może liczyć na wysokie pozycje,
- sprawdzenie poprawności interpretacji witryny przez roboty poprzez wpisanie do wyszukiwarki „cache:adres.pl”,
- optymalizacja zdjęć – długo ładujące się zdjęcia negatywnie wpływają na wydajność witryny.
Optymalizacja treści
Oprócz optymalizacji pod względem technicznym, bardzo ważna jest także właściwa optymalizacja treści. Każdy, kto wie cokolwiek o współczesnym pozycjonowaniu, dobrze zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna jest dla niego unikalna treść nasycona naturalnie wplecionymi słowami kluczowymi. Ze względu na rolę unikalności, bardzo ważne jest także unikanie powieleń – i to zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Do tych pierwszych można zaliczyć np. powielanie treści na kolejnych stronach paginacji. Te drugie to z kolei np.
- wklejanie identycznych treści w różnych miejscach, np. porównywarkach cen i portalach społecznościowych,
- korzystanie z treści zaczerpniętej z innych witryn, czyli np. opisów produktów skopiowanych z hurtowni.
I jeszcze jedna, pozornie oczywista, kwestia dotycząca treści: jakość! Powinna być ona wartościowa i przystępnie napisana, dlatego naprawdę warto uważnie kontrolować, co trafia na stronę internetową. Jak wiele innych opisanych powyżej elementów, ma to znaczenie zarówno z punktu widzenia robotów wyszukiwarek, jak i użytkownika.
Warto również zadbać także o:
- nagłówki – H1 ma być głównym nagłówkiem, H2 śródtytułem i tak dalej,
- umieszczenie adresu siedziby firmy na podstronach – szczególnie, gdy chcemy przeprowadzić lokalne pozycjonowanie,
- metatag title – najlepiej jeżeli nie tylko będzie zawierał słowa kluczowe, ale i stanowił naturalnie brzmiący tytuł opisujący zawartość podstrony,
- atrybuty alt przy funkcjonalnych grafikach.
W przygotowaniu artykułu pomogła witryna nprofit.net/pl.